بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
  • 1402/02/04 - 10:05
  • - تعداد بازدید: 311
  • - تعداد بازدیدکننده: 268
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

لزوم شروع حیات با قلب ملکوتی با توجه به وجود فعلی آخرت

به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان وبینار هویتی - دینی با موضوع «بازخـوانی ادلـه قـرآنـی - روایـی وجود فعلی عالم آخرت در تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان هرمزگان؛درنظام معرفتی الهی همه امور در جایگاه اصیل خود قرار دارند اعتقاد به این نظام معرفتی نیز در صورتی به ثمرات خود دست پیدا می کند که اصول آن مبتنی بر جایگاه اصیل شان فهم شود. معاد و آخرت یکی از مورد تاکید ترین اصول اعتقادی است که اعتقاد به آن به بعد منصرف شده است در صورتی که با بررسی آیات  و روایت به صورت وجود فعلی عالم آخرت اثبات می شود که در صورت محوریت آخرت با این نگاه،‌ نظام محاسباتی را تصحیح گردانده و  به فطرت عالم انسانی نزدیک می گرداند.

در این راستا به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان وبینار هویتی - دینی با موضوع «بازخـوانی ادلـه قـرآنـی - روایـی وجود فعلی عالم آخرت در تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین علیرضا فاضلی در تاریخ های 29 تا 31 فروردین ماه 1402 برگزار شد.

در این وبینار ابتدا به عنوان مقدمه به مبانی محاسبه لحظه‌ای ومراقبی دائمی پرداخته شد و بر مبنای احادیثی از کتب شریف روایی از پیامبر اسلام ص و حضرت زهرا س زیربنای محاسبه، لطافت و زیربنای مراقبه، اخلاص عنوان شد که این امر منجر به دائمی شدن مراقبه خواهد گشت که بر مبنای روایات و ایه 23 سوره معارج تمام جوارح انسان در خدمت قلب ملکوتی آمده و انسان وارد نماز دائمی می‌شود.

در ادامه با استفاده از آیات مربوط به وجود فعلی آخرت در تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی و روایت مکمل بحث به اثبات این امر پرداخته شد، علیرضا فاضلی اذعان نمود بر مبنای آیه 22 سوره ق، غفلت، فرع بر وجود مغفول عنه است فلذا آخرت فعلا موجود ولی مورد غفلت است چرا که برمبنای  آیه 7 سوره روم دنیاگرایان تنها به ظاهر که حیات دنیاست چشم دوخته اند و این امر موجبات غفلت از آخرت و حاضر بودن آن را فراهم می آورد و در طرف مقابل حکمت 432 نهج البلاغه اولیاء الهی را پیوسته ناظر بر باطن دنیا بیان می‌کند و سوره تکاثر نیز به صراحت بر مشاهده دوزخ برای صاحبان علم الیقین در دنیا دلالت دارد وگرنه پس از مرگ، همه مردم آن را شهود می کنند و آیه 25 سوره بقره هم اکنون بهشت در اختیار مومنان می داند واین مالکیت را با سیاق بالفعل بیان می کند و در کنار آن آیات 24  سوره بقره و 133 سوره آل عمران از فعل أعدّتْ که ماضی می باشد برای وجود جهنم و بهشت صحبت می کند فلذا آیت الله جوادی آملی ذیل آیه 46 سوره غافر در بیان چگونگی قیامت بیان می کند بیان آیه «روزی که ساعت (خود قیامت) قیام می کند»  معلوم می شود که ساعت قبلا موجود بود ولی قائم نبود و در آن روز قیام می کند. همچنین بیان مشاهدات پیامبر در حدیث معراج ثابت می کند اگر بهشت و جهنم پیش از برچیده شدن نظام دنیا موجود نباشد، آن حضرت در معراج این حقایق را مشاهده نمی کرد.

وی گفت آیه 10 سوره نساء که بیان می کند کسانی که به ناحق در اموال ایتام تصرف می کنند، در حقیقت آتش می خورند نشان دهنده واقعیتی است که بنابر نامه 68 نهج البلاغه به علت تخدیر توجه به دنیا و پرده کشیده شده بر قلوب اهل دنیا از درک آن عاجزند.

در ادامه به این امر پرداخته شد که وظیفه نخبگان شیعه فراتر از حالت متعارف فعلی است چرا که روایت صریح امام صادق در کافی شریف حاکی از باز بودن چشم های قلب شیعیان علاوه بر چشم های سر است چرا که ایشان امور آخرت را با آن تدبیر می کنند و امیرالمومنین نیز  در خطبه 203 نهج البلاغه و روابتی در کشف الغمه دستور می دهند قبل از خروج بدن‌ها قلوب باید از دنیا خارج شوند

گفتنی است این وبینار به مدت سه جلسه و با حضور پرشور 200 نفری نخبگان و علاقمندان برگزار شد این وبینار، توسط استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا فاضلی بودند. ایشان دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی قم و طلبه سطح 4 حوزه علمیه قم بوده و حافظ کل قرآن و صحیفه سجادیه و مولف 15 کتاب و نویسنده 25 عنوان مقاله داخلی و بین المللی ارائه گردید.

لینک دانلود فیلم جلسه اول:

https://aparat.com/v/xikCO

لینک دانلود فیلم جلسه دوم:

https://www.aparat.com/v/MCXor

لینک دانلود فیلم جلسه سوم:

https://www.aparat.com/dashboard/videostat/rPvVb

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 165179
کلمات کلیدی
بنیاد هرمزگان
خبرنگار

بنیاد هرمزگان

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید