کارگاه آموزشی
به مناسبت روز ملی کتاب و کتابخوانی، کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، به مستعدین برتر اعطا و مورد تحلیل قرار گرفت.
به همت بنیاد نخبگان استان هرمزگان، کارگاه آموزشی تحت عنوان «مهارت خودآگاهی» برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان هرمزگان؛ با پیشرفت علوم و مدرنیته شدن، بشر با دگر آگاهی از خودآگاهی که یکی از مهم ترین مهارتهای زندگی و رشد شخصی می باشد و در تعالیم مذهبی، ادبی و... به جد تاکید شده، فاصله گرفته است، در همین راستا و نیز جهت اجرای برنامههای آموزشی و مشاورهای با هدف آشنایی اجتماع نخبگانی در این زمینه، بنیاد نخبگان استان هرمزگان کارگاه آموزشی «افزایش مهارت خودآگاهی» را طی دو جلسه برگزار نمود .
سید عبدالوهاب سماوی، استاد تمام رشته روانشناسی تربیتی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان، خودآگاهی را توانایی فرد برای درک و فهم خصیصههایی، که انسان را به یک فرد تبدیل میکند، از جمله شخصیت، اعمال، ارزشها، باورها، هیجان ها و افکار تعریف نمود و ادامه داد مهارت خودآگاهی، توانایی شناخت خصوصیات، نقاط ضعف و قوت، خواستهها، ترسها و انزجارها است.
وی بارزترین خصیصه یک فرد خودآگاه را، اشراف به تواناییهای خود و سایر ویژگیهای فرد خودآگاه ؛ شناسایی نقاط ضعف، اصلاح نقاط ضعف، اشراف به ویژگیهای جسمانی و ظاهری خود، واقف بودن به افکار و باورهای خود، احترام به افکار و باورهای دیگران دانست.
سماوی رشد شخصی را خودآگاهی، هویت، استعداد، توان بالقوه، سرمایه انسانی، کیفیت زندگی، رویاها برشمرد و اذعان نمود مطالعات نشان داده اند که حس پیچیده تری از خودآگاهی در حدود یک سالگی پدیدار می شود و تا حدود 18 ماهگی بسیار توسعه می یابد.
این مدرس انواع خود و سطوح خودآگاهی را با پنجره جوهری( جولافت و هری اینگهامز) و ارائه تمرین در کارگاه تشریح نمود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن تشریح طبقات خودآگاهی، روشهای دستیابی به مهارت خودآگاهی را؛ خودکاوی، پنجره جوهری( جولافت و هری اینگهامز)، مشاوره، مطالعه معیارهای انسانهای سالم از دیدگاه روانشناسی، مطالعه ویژگیهای افراد موفق، ارتباطات الهی و معنوی، مراقبه، مطالعه قصه، رمان، تماشای فیلم، تئاتر، افشای نوشتاری، اخذ بازخورد از ارتباط کلامی و غیر کلامی دیگران، رشد هوش هیجانی، آزمونهای شخصیتی تبیین نمود.
در جلسه دوم این کارگاه، ضمن اعطای کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید، به مستعدین برتر، بخشهای مختلف آن بویژه تلههای زندگی را مورد تحلیل و پرسشنامههای مربوطه در کارگاه تکمیل و آنالیزگردید.
مدرس کارگاه اظهار نمود آسیبهای دوران کودکی که بخشی از وجود ما شده است در دوره فعلی زندگی و در برخورد با موقعیتهای جدید زندگی بازآفرینی می شوند. این بازآفرینی ها تلّه های زندگی نامیده می شود و ادامه داد اصطلاح تخصصی آن مفهوم "طرحواره" است. طرح واره ها باورهای عمیق و تزلزل ناپذیری است که در دوران کودکی درباره خود دیگران و جهان اطراف در ذهن ما شکل گرفته است و سپس تله های زندگی؛ رهاشدگی و بی اعتمادی/ بدرفتاری، وابستگی و آسیب پذیری، محرومیت هیجانی و طرد اجتماعی، نقص/شرم و شکست، اطاعت و معیارهای سخت گیرانه و استحقاق را توضیح داد.
گفتنی است کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید 11 نکته مهم از الگوهای شخصیتی تکرار شونده را مطرح میکند و آنها را تلههای زندگی مینامد. خواننده به سادگی میتواند با تلههای زندگی آشنا شود و تلههای زندگی خود را شناسایی کند. به کمک مجموعهای کامل از پروندههای مختلف که از تجربههای حقیقی بدست آمده است خواننده میتواند از دیدگاه شخصی به تلههای زندگی خود نگاه کند. همچنین روشهایی که در کتاب یانگ - ژانت در اختیار خواننده قرار میگیرد تکنیکهای قدرتمندی برای ایجاد تغییر در شخص معرفی میکنند. با وجود اینکه رویکرد تجربی و راهگشای شناخت درمانی در کتاب حفظ شده است اما کتاب رویکردی تکاملی نیز دارد. علاوه بر این، روشهای درمانی شناختی، رفتاری، روانکاوی و تجربی را نیز داراست. کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید تکنیکهای کاربردی را بر حل دردناکترین مشکلات زندگی ارائه میدهد که این موضوع نشاندهنده نگرش عمیق و دلسوزانه نویسندگان آن است.