بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/09/10 - 13:28
  • - تعداد بازدید: 41
  • - تعداد بازدیدکننده: 37
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
کارگاه آموزشی

هادی سلیمی گفت: شفقت به معنای حساس بودن نسبت به درد و رنج خود و دیگران همراه با تعهدی عمیق نسبت به تلاش برای رفع آن‌ها و این مقوله آموزش پذیر و اکتسابی می‌باشد.

کارگاه آموزشی شفقت‌ورزی به همت بنیاد نخبگان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان هرمزگان، شفقت‌ورزی یکی از مفاهیم نوپا در روانشناسی است که موجب گسترش دانش در زمینه سلامت روان و روابط بین فردی شده است، بدین‌ترتیب جهت آشنایی هر چه بیشتر اجتماعات نخبگانی با این مقوله و در راستا برگزاری برنامه‌های مشاوره‌ای کارگاه آموزشی شفقت‌ورزی در تاریخ  8 آذرماه 1403 طی دو جلسه برگزار شد.

در این برنامه، هادی سلیمی، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه هرمزگان و مدیر مرکز بهداشت ،درمان و مشاوره دانشجویی ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ هرمزگان گفت: شفقت به معنای حساس بودن نسبت به درد و رنج خود و دیگران همراه با تعهدی عمیق نسبت به تلاش برای رفع آن‌ها و ادامه داد شفقت به خود به معنای مهربانی و پذیرش خود در زمان‌های سخت، شکست یا اشتباه اشاره دارد.

وی مؤلفه‌های شفقت به خود را مهربانی با خود، انسانیت مشترک و ذهن‌آگاهی برشمرد وموانع شفقت به خود را ترس از تنبلی و ضعف، مقایسه با دیگران،داشتن انتظارات غیرواقعی از خود، برچسب‌گذاری و قضاوت‌های شدید،دست کم گرفتن نیازهای خود و تربیت و فرهنگ اجتماعی دانست.

سلیمی ضمن ارائه پرسشنامه شفقت با خود در کارگاه، میزان شفقت افراد شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد و سپس  ذهنیت‌های اجتماعی را چارچوب‌هایی که افراد در تعامل با دیگران و محیط اجتماعی خود برای تنظیم روابط و احساسات به کار می‌گیرند، تعریف نمود و انواع ذهنیت‌ها؛  ذهنیت مراقبت‌کننده، ذهنیت دریافت‌کننده مراقبت، ذهنیت رقابت‌طلبانه، ذهنیت وابستگی متقابل، ذهنیت تسلیم، ذهنیت مقابله با تهدید، ذهنیت وابستگی به گروه را با ذکر مثال و پرسش و پاسخ تشریح نمود.

این عضو هیئت علمی در جلسه دوم  اذعان نمود که شفقت آموزش پذیر و اکتسابی است و در فرایند یادگیری شفقت، تلاش می‌شود تا ذهنیت‌ها تنظیم شوند و ذهنیت‌های ناسازگار (مانند تسلیم یا مقابله بیش از حد با تهدید) تضعیف شوند و ذهنیت‌هایی که با سیستم آرامش مرتبط هستند (مانند مراقبت از خود و دیگران) تقویت شود.

در ادامه مقوله‌های در نظر گرفتن واقعیت، شرم و ویژگی‌های آن، خودانتقادگری و ویژگی‌ها و دلایل، ریشه‌های آن و مقوله های داستان‌گویی و مشارکت تجربیات، آگاهی از احساسات و هیجانات و تغییر نگرش از انتقاد به پرسش بصورت انجام تمرین عملی بصورت مبسوط توضیح داده شد.

در پایان، مدرس، منابع با عناوین زیر را جهت مطالعه شرکت کنندگان ارائه داد؛

آشتی با ذهن. نویسنده: مارک کولمن. ترجمه: نوشین امیری.

درمان متمرکز بر شفقت. نویسنده: پائول گیلبرت. ترجمه: مهرنوش اثباتی و علی فیضی.

درمان متمرکز بر شفقت برای تازه‌کارها. نویسنده: مری ولفورد. ترجمه: زهرا نعمتی زاده و فرانک اردلانی

 آموزش برنامه شفقت خود بهشیار. نویسنده: کریستوفر گرمر و کریستین نف. ترجمه: الهام موسویان.

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,SlideShow,گفتگو,یادداشت
  • کد خبر : 174682
کلمات کلیدی
بنیاد هرمزگان
خبرنگار

بنیاد هرمزگان